پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
آموزش جوشکاری لوله گاز منازل
نوشته شده در دو شنبه 24 بهمن 1401
بازدید : 192
نویسنده : تاسیساتی تهران

آموزش جوشکاری لوله گاز منازل

برای آموزش جوشکاری لوله گاز منازل علاوه بر تسلط بر جوشکاری که در دوره های عملی بایستی فرا گرفت, نیاز به اطلاعات علمی و نحوه اجرای جوشکاری و پارامترهای فنی آن نیز وجود دارد. اما از آنجا که اغلب همکاران ما در حرفه جوشکاری لوله گاز تنها در بخش عملی و تجربی کار کرده اند, ممکن است سوالاتی در زمینه آموزش جوشکاری لوله گاز منازل و ساختمان ها برای آنها وجود داشته باشد. 

از لحاظ شغلی یادگیری جوشکاری لوله گاز و انتخاب آن به عنوان شغل یکی از بهترین موارد در بین خدمات تاسیساتی لوله کشی ساختمان است, چرا که قیمت لوله کشی گاز ساختمان به دلیل تخصصی بودن با وجود مسولیت آن نسبت با سایر انواع لوله کشی بیشتر بوده و در نتیجه درآمد یک جوشکار لوله گاز نیز در بین افراد شاغل در سطح قابل قبولی قرار دارد.

همانطور که میدانید, از بعد کنتور گاز,  کار لوله کشی گاز ساختمان و منازل آغاز شده و سایز بندی ,نحوه انتخاب مسیر و عایق کاری و نصب تجهیزات در کنار جوشکاری و اتصال لوله و اتصالات توسط جوش مبنای کار لوله کشی گاز ساختمان است. جوشکاری لوله گاز منازل  فقط با استفاده از جوشکاری برق انجام شده و استفاده از هرگونه لوله پلیمری , لوله آب , لوله گالوانیزه , اتصالات غیر استاندارد, شیرآلات غیر تایید و بدون عایق کاری ممنوع است. همه اتصالات به جز در محل نصب شیر و تجهیزات استاندارد دیگر که با استفاده از سردنده انجام میشود بایستی حتما با استفاده از جوشکاری لوله گاز انجام شوند. سردنده لوله گاز قطعه لوله  ای است که یک سر آن طبق استانداردهای گازکشی رزوه شده و معمولا در شیرآلات مصرف کننده انتهایی یا شیر گازی قطع و وصل ساختمان و واحد برای نصب شیر روی آن نصب میشوند.

آموزش جوشکاری لوله گاز منازل

آموزش جوشکاری لوله گاز منازل توکار

جوشکاری لوله کشی گاز توکار بایستی حتما با استفاده از لوله های مانیسمان یا API و اتصالات مانیسمان انجام شود. بعد از اجرای جوشکاری بایستی حتما لوله و اتصالات با استفاده از رنگ پرایمر و نوار آلتن و سرجوش عایق بندی شود. اما قبل از هر کاری در لوله کشی گاز منازل برای اخذ انشعاب و کنتور گاز بایستی یک لوله کش گاز مورد تایید پیدا کرده و با طراحی نقشه روند کار را با مراجعه به مراجع ذی ربط شروع کرد. بعد از اجرای لوله کشی گاز و تایید نقشه و اجرا توسط بارزسان سازمان نظام مهندسی , مراحل نصب کنتور و انشعاب و تزریق و تست لوله کشی انجام میشود.

لوله کشی گاز روکار نیز به همین ترتیب انجام شده و فقط جوشکاری لوله گاز با استفاده از لوله های درزدار و اتصالات درزدار استاندارد گازی نیز امکان پذیر است. ضمن اینکه در لوله کشی گاز روکار فقط قسمت های توکار بایستی عایق بندی شده و بخش های روکار لوله اتصالات گاز با استفاده از رنگ و ضدزنگ پوشش داده میشوند. جوشکاری گاز خانگی به دلیل مخاطرات و مسولیت بایستی با دقت بسیار و رعایت نکات ایمنی و فنی اجرا شود.

روش جوشکاری لوله گاز

بسته به سایزبندی و ضخامت لوله روش های مختلفی برای جوشکاری لوله گاز مورد استفاه قرار میگیرد. برای شروع آموزش روش جوشکاری لوله گاز بایستی در وهله اول نکات جزیی زیر را در ابتدای کار رعایت شود.

  • سطح مورد جوشکاری در هنگام جوش تمیز و صاف باشد.
  • الکترود و دستگاه جوشکاری بایستی سالم و بدون نقص و آمپر آن متناسب با لوله اتصالات گاز باشند.
  • فضای اطراف خالی از مواد احتراقی و آتشزا باشد.
  • ایجاد پخ ( pipe beveling )روی لوله گاز 
  • نحوه حرکت الکترود جوشکاری
  • تعداد پاس های جوشکاری
  • بعد از جوشکاری هر پاس جوشهای پوک و سربارهای جوش کاملا تمیز وپاک شوند.
  • میزان حرارت و درجه کافی و مناسب به طرفین جوش اعمال شود.
  • جوشکاری هر پاس بایستی یکنواخت و برابر باشد.
  • زاویه حرکت الکترود در هنگام جوشکاری لوله گاز باید متناسب و یکپارچه باشد.
  • سرعت حرکت الکترود در طول جوشکاری یکنواخت مساوی باشد.

نکات مهم در جوشکاری لوله گاز و آب بندی

  • آماده نمودن لبه های جوش
  • یکدست بودن سطح اتصال
  • فاصله مناسب بین دو سطح
  • نگهداری و ثبات دو سطح
  • خال جوشهای ابتدایی بسته به قطر لوله کشی گاز
  • تمیز بودن لبه های جوش از هر نوع آلودگی نظیر روغن , چربی , پلیسه و سایر موارد
  • اگر یک جوش پهن میخواهید با سرعت کم و با  نوسان دادن الکترود به فلز مذاب جوش ،زمان دهید تا کاملا درز مذکور را پر کند.
  • اگر جوش باریک میخواهید سرعت جوش دادن و حرکت الکترود را بالا ببرید. برای یک جوش خوب با یک سرعت مناسب امکان دهید تا فولاد درزهای خود را ترمیم کند.

جوشکاری لوله گاز خانگی

حرکت دست در جوشکاری لوله

حرکت دست در جوشکاری لوله گاز ساختمان و موتورخانه در کیفیت نهایی جوشکاری بسیار موثر است. هرگونه لرزش و تکان دست خارج از محور جوشکاری ممکن است, موجب خرابی و نقص در جوشکاری لوله شود. به همین دلیل تمرکز و دقت در هنگام جوشکاری لوله گاز بسیار مهم است.

برای لوله کشی گاز ساختمان به روی لوله ها بسته به سایز لبه لوله ها پخ مناسب داشته باشند. با دقت لوله اتصالات  را به هم جوش می دهیم و  پس از اتمام دور اول یک بار توسط بورس ، زواید جوشکاری را با بورس سیمی تمیز کرده  و پس از تکمیل دور اول و تمیزکاری دور دوم را شروع میکنیم. بعضا نیاز است تمیز کاری توسط سوهان انجام شود . فاصله تایمی پاس اول ودوم نباید بیش از 5 دقیقه باشد. 

برای ایجاد پخ طرفین قبل از جوشکاری لوله گاز در لوله های سایز 1/2 پخ لازم نیست. البته در بسیاری افراد در سایزهای تا 1 اینچ هیچ پخی ایجاد نمیکنند که این باعث میشود عمق جوشکاری کم شود.

پخ جناقی یا V شکل , پخ دو طرفه یا X شکل , لبه لاله ای یا U شکل و پخ لایه ای H شکل از انواع پخ در جوشکاری لوله گاز هستند که در موارد مختلفی به خصوص در سایزهای بالای لوله کشی گاز اجرا میشوند. معمولا اتصالات به صورت فابریک دارای پخ های متناسب و استاندارد بوده و نیازی به زدن پخ روی اتصالات وجود ندارد.

نحوه حرکت الکترود در هنگام جوشکاری لوله گاز

چند شیوه متفاوت بسته با قطر لوله و وضعیت موجود برای جوشکاری و حرکت الکترود وجود دارد.

  • حالت افقی متحرک که در این حالت الکترود ثابت و لوله های در حال گردش هستند.
  • حالت عمودی ثابت که در این حالت
  • لوله های بالا رونده ثابت و الکترود به حول لوله ها میچرخند.
  • لوله افقی ثابت که در این روش لوله های افقی بی حرکت بوده و الکترود میچرخد. وضعیت مایل و عمودی متحرک که لوله ها به صورت مورب و الکترود به صورت کج متحرک است.

جوشکاری لوله های قطور با استفاده از چند پاس جوش انجام میشوند. این تعدد به دلیل اطمینان از پوشانندگی و هوابندی و در عین حالت تحکیم فیزیکی جوش لازم است. در جوشکاری لوله تا حد امکان بهتر است که جوشکاری روی خرک جوشکاری لوله گاز آنجام شود که شرایط ثابتی برای جوشکاری مهیا میکند.

ـ پاس اول مهمترین بخش  یک جوشکاری لوله میباشد که بایستی با حداکثر دقت انجام شود. نفوذ جوش در این مرحله بیش از مراحل دیگر است.

ـ پاس ثانویه نیز تقریبا به اندازه مرحله اول مهم بوده و اتصال بین الکترودها را ایجاد میکند . قبل از آغاز این پاس بایستی به دقت تمیز کاری کنیم و نقاط ضعف دور اول را بپوشانیم.

ـ پاس اخرین علاوه بر پرکردن درزهای ایجاد شده بایستی به ترتیبی انجام شود که از نظر ظاهر قسمت های قبلی و ناصافی های موجود را بپوشاند. بهترین نوع جوشکاری, جوش زنجیری است که ظاهری بسیار زیبا داشته و در عین حالت یک دست میباشد. برای آموزش جوشکاری لوله گاز به شیوه زنجیری تمرین زیادی نیاز است.

الکترود جوشکاری لوله گاز

الکترودهای جوشکاری موجود در بازار با قطر 2 , 2/5 و 3 موجود هستند. الکترود 6013 یا E6013 از نظر نوع جنس مناسب ترین الکترود برای جوشکاری لوله گاز منازل است. جوشکاری لوله گاز در سایزهای پایین معمولا با الکترود 2 و 2/5 و با افزایش سایز با الکترود 3 میلیمتر انجام میشود. طول الکترودهای جوشکاری لوله گاز بین 30 تا 40 سانتیمتر است. الکترود 4 و 5 به ندرت در لوله کشی گاز استفاده شده و معمولا برای جوشکاری اسکلت ساختمان به کار میروند.

آمپر مناسب جوشکاری لوله گاز

آمپر مناسب برای جوشکاری لوله گاز بستگی به سایز لوله و به خصوص سایر الکترود دارد. معمولا برای الکترود 2 و 2/5 با لوله های قطر کم , آمپر 200 تا 250 و برای جوشکاری لوله گاز با الکترود 3 با لوله های قطور تر آمپر 250 تا 300 در نظر گرفته میشود.

قیمت جوشکاری لوله گاز

هزینه و قیمت جوشکاری لوله گاز به دو شکل کنتراتی واحدی و متری محاسبه میشود. قیمت متری لوله کشی گاز معمولا در پروژه های بزرگ بین پیمانکاران و مجریان مقاطعه کار استفاده میشود. در واقع برای توافق بین کارفرما و پیمانکار استفاده از روش متری مناسب نبوده و به صورت واحدی یا کل واحد انجام میشود. دستمزد و اجرت جوشکاری لوله مانیسمان نسبت به انواع درزدار بیشتر است, چرا که دقت و زمان بیشتری نیاز دارد.




خدمات فنی و تاسیسات
نوشته شده در جمعه 14 بهمن 1401
بازدید : 208
نویسنده : تاسیساتی تهران

خدمات فنی و تاسیسات

ارایه کلیه خدمات فنی و تاسیسات ساختمان سراسر تهران به صورت شبانه روزی.  خدمات تاسیسات ساختمان به چند بخش تقسیم بندی میشود. به طور کلی خدمات اجرایی و تعمیرات فازع از زمینه تاسیساتی و فنی بخش های اصلی تاسیساتی هستند. برخی از موارد اجرایی بوده و برخی بخشهای خدمات فنی و تاسیسات ساختمان تعمیراتی محسوب میشوند.

به دلیل گستردگی خدمات تاسیساتی معمولا بخش های اجرایی در فیلدهای مختلف توسط مجریان , تعمیرکاران و سرویس کاران مختلفی انجام میشود. این گستردگی باعث شده متخصص هر رشته ای تا حدودی یک مرز مشخص و جداگانه برای پروژه های و کارهای تعمیراتی خود قایل شوند. در کنار تخصص و مهارت ممکن است ابزارآلات و تجهیزات هر یک از بخش های تعمیراتی و اجرایی متفاوت بوده و بعضا بسته به روحیه افراد هر کدام یک شرایط خاصی را میطلبد.

خدمات فنی و تاسیسات ساختمان

انواع خدمات فنی و تاسیسات ساختمان

به طور کلی خدمات فنی و تاسیسات ساختمان شامل خدمات لوله کشی آب , لوله کشی فاضلاب , لوله کشی پکیج و شوفاژ , لوله کشی گاز , لوله کشی موتورخانه , نصب و تعمیرات پمپ آب تحت فشار خانگی , لوله کشی و نصب  مخزن ذخیره آب , ساخت و نصب بوستر پمپ آب, اجرای آبیاری قطره ای باغ و درختان , اجرای گرمایش از کف , لوله کشی آتش نشانی , نصب و تعمیرات موتورخانه و پکیج شوفاژ, نصب تجهیزات اطفای حریق , لوله کشی استخر , نصب و تعمیرات استخرهای تفریحی روباز و سرپوشیده , نصب و تعمیر شیرآلات بهداشتی , نصب و تعمیر توالت فرنگی , نصب وال هنگ و لوازم بهداشتی توکار, نصب فلاش تانک توکار و روکار , نصب رادیاتور شوفاژ , نصب وتعمیرات آبگرمکن دیواری و زمینی , نصب و تعمیرات بخاری , نصب و تعمیرات شومینه , نصب , راه اندازی و تعمیرات آسانسوری و بالابر های ساختمان, نصب و تعمیرات کولر آبی , کانال کشی کولر آبی , کانال سازی و نصب دودکش , لوله کشی , نصب و تمیرات کولر گازی اسپلیت , نصب و سرویس داکت اسپلیت , نصب و سرویس چیلر های برودتی , نصب و راه اندازی سیستم های تهویه مطبوع , ساخت و نصب سانتریفوژ خانگی , خدمات آهنگری و جوشکاری , نصب قفل و ایمنی سازی ساختمان ,ساخت درب و پنجره های فلزی و یو پی وی سی, شیشه بری , کناف کاری , برقکاری و سیم کشی ساختمان از جمله خدمات فنی و تاسیسات ساختمان محسوب میشوند که توسط کسبه , مجریان و تعمیرکاران مختلفی انجام میشوند.

خدمات تاسیساتی تهران 24

معمولا خدمات تاسیساتی ساختمان شامل تاسیسات گرمایشی سرمایشی , لوله کشی ساختمان و تاسیسات برق ساختمان میشوند. همان طور که در پاراگرف بالا اشاره شد خود این بخش ها دارای دسته بندی های مختلفی هستند. شرکت خدمات تاسیساتی تهران 24 به صورت تخصصی کلیه امور اجرایی و تعمیرات تاسیسات لوله کشی , حرارتی ,برودتی و برق ساختمان را انجام میدهد. شرکت تهران تاسیسات بیش از ۲۰ سال سابقه در ارایه خدمات تاسیساتی لوله کشی ساختمان در سراسر تهران دارد. سرویسکاران این شرکت همگی با تجربه کافی در امور محوله به صورت تخصصی در زمینه های مختلف مهارت کافی داشته و خدمات ما شامل اجرا و تعمیرات لوله کشی ساختمان، تعمیرات لوله کشی آب و فاضلاب , نصب و تعمیرات موتورخانه،پکیج، رادیاتور، شیرالات، رفع گرفتگی توسط اکیپ های مجرب انجام میگردد. سرویس های ما ۲۴ ساعته و در تمام روزهای سال در تمام نقاط شهر تهران آماده ارائه خدمت به همشهریان عزیز میباشد.

لوله کشی ساختمان

یکی از موارد زیر سازی و اولیه بسیار مهم در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری، مسئله لوله کشی می باشد.  در واقع لوله کشی ساختمان یک بخش تاسیساتی است که باید به صورت استاندارد و حرفه ای اجرا گردد. اما باید به چند نکته اصولی در مورد لوله  کشی ساختمان دقت کنید تا به مشکل روبرو نشوید. مواردی که دانستن آنها از هزینه های پیش بینی نشده جلوگیری می کند و همچنین باعث می شود مدیریت بهتری در مورد ساختار آب رسانی، سیستم تهویه و فاضلاب صورت بگیرد. 

لوله کشی ساختمان حداقل شامل لوله کشی آب و فاضلاب میشود. بسته به موقعیت وبهره برداری لوله کشی شوفاژ و گاز در کنار لوله کشی کولر گازی  و سیستم های برودتی و هواکش از جمله لوله کشی های احتمالی در یک ساختمان هستند.

اولین و مهمترین نکته در مورد لوله کشی ساختمان این است که شما در مورد چه مرحله ای صحبت می کنید. اینکه با یک شرکت تاسیساتی تماس گرفته اید و درخواست لوله کشی اولیه در زمان ساخت را دارید یا اینکه بعد از چند سال از اجرای ساختمان، به دلایل مختلفی مانند فرسودگی، تغییرات و جابجایی در طراحی و … تصمیم به اجرا و تعمیرات لوله کشی و جابجایی دارید. این دو حالت از نظر هزینه ، اجرا و زمان بندی بسیار متفاوت هستند و شما باید برای انجام کار همه این موارد را در نظر بگیرید.

در چنین مرحله ای یک نقشه طراحی شده به پیمانکار یا اجرا کننده لوله کشی ارائه می شود و تیم تاسیسات با توجه به آن نقشه تمام مراحل اجرای لوله کشی را انجام می دهند. از آنجایی که لوله کشی در این مرحله به صورت آزاد بوده و موانعی وجود ندارد، انجام آن سریعتر و راحت تر صورت می پذیرد. لوله کشی چنین ساختمان هایی بعد از شاخه اصلی که از لوله شهری یا از موتورخانه به واحدهای مختلف وارد می شود، در هر واحد نیز به دو قسمت اصلی تقسیم می شود. یک قسمت شامل حمام و دستشویی می شود و قسمت بعدی مربوط به آشپزخانه است.

در بین انواع لوله کشی میتوان گفت که قیمت لوله کشی گاز ساختمان نسبت با سایر انواع لوله کشی حساسیت بیشتری داشته و گران قیمت تر است.

تاسیسات گرمایشی ساختمان

تاسیسات حرارتی به نصب تجهیزات , ادوات و مبدل های انرژی اتلاق میشود.

نصب و تعمیرات موتورخانه شوفاژ مرکزی شامل نصب مشعل , دیگ , منبع دوجداره ,کویل دار و مبدل حرارتی , نصب و تعمیر پمپ های سیرکولاسیون شوفاژ و پمپ های آب گرم و سرد , نصب کلکتور و لوله کشی موتورخانه نصب شیر فلکه , نصب لرزه گیر , نصب دیگ های بخار

نصب تجهیزات استخر های روباز و سرپوشیده , سونا و جکوزی نصب پکیج , آبگرمکن , بخاری,شومینه  و لوازم گازسوز گرمایشی , نصب فن کویل دیواری و سقفی , نصب رادیاتور شوفاژ , کانال کشی تاسیسات حرارتی از جمله خدمات فنی و تاسیسات ساختمان در بخش رفاهی هستند.

تاسیسات سرمایش ساختمان

نصب و تعمیر انواع  کولر گازی , نصب و تعمیر کولر آبی؛ نصب و تعمیر انواع چیلر جذبی , تراکمی , آب خنک , هواخنک و تبخیری, نصب و تعمیر هواساز , نصب فن های تهویه مطبوع, نصب و تعمیر داکت اسپلیت , نصب و تعمیر مینی چیلر, نصب دریچه , کانال سازی و کانال کشی کولر های آبی , فن کویل ها و تهویه مطبوع

تاسیسات برق ساختمان

خدمات برقی ساختمان شامل سیم کشی ساختمان به روشنایی ها,کلیدپریز ها و سایر مصرف کننده ها میباشد. اجرا و تعمیر سیم کشی ساختمان کابل کشی ساختمان ,داکت کشی و  تقسیم برق ساختمان, نصب و تعمیر تابلو برق ساختمان , آسانسور , موتورخانه و واحدهای آپارتمانی, نصب و تعمیر جعبه فیوز , کلید مینیاتوری , جعبه تقسیم و فیوز های ساختمان, نصب کلیدپریز ,لوستر ,  روشنایی ,سرپیچ , لامپ , چراغ , نصب هالوژن و سایر روشنایی ها , نصب ترانس برق , دیمر , سنسور های حرکتی , فوتوسل سایر لوازم برقی بخش مهم دیگری از خدمات فنی و تاسیسات ساختمان هستند.

خدمات فنی و تاسیساتی مدرن

خدمات فنی ساختمان به طور کلی به مواردی بود که در بالا ذکر شد گفته میشود اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و تغییرات الگوهای زندگی که اغلب به سمت افزایش رفاه خصوصا در طبقات مرفه و متوسط جامعه این گونه خدمات نیز با گستردگی روزافزونی و به صورت تخصصی رو به افزایش میرود.

امکاناتی که امروزه در برخی منازل , ویلاها و ساختمانها به کار میرود بیشتر شبیه یک رویاست و اگر گفته شود کاخ خیلی زیاده روی نکرده ایم. البته برخی از امکانات رفاهی خیلی استاندارد و قابل استفاده نیست و بیشتر لاکشری و آپشن ساختمان بوده و برای خودنمایی و پز دادن به کار میروند.

یک زمانی در تهران از جارو برقی مرکزی در تاسیسات ساختمان به عنوان یک آپشن اضافی نام برده میشد اما با به کار بردن آن در برخی ساختمانها مصرف کننده ها به این پی بردند که جاروبرقی مرکزی فقط به درد برجها و ساختمانها بلند مرتبه مسکونی میخورد و در ساختمانهای کوچک معایبش از محاسن آن بیشتر است .




روش صحیح لوله کشی آب ساختمان
نوشته شده در جمعه 7 بهمن 1401
بازدید : 441
نویسنده : تاسیساتی تهران

روش صحیح لوله کشی آب ساختمان

در این نوشته مهم به بررسی صحیح لوله کشی آب ساختمان خواهیم پرداخت. هر چند که لوله کشی آب در ظاهر ساده به نظر میرسد و اغلب فکر میکنند که لوله کشی آب تشکیل شده از لوله و اتصالات آب, اما اینکه برای بهینه بودن لوله کشی آب ساختمان از چه مسیری , چه جنس لوله و اتصالاتی , چه انشعاباتی و دیگر فاکتورهای مهمی استفاده کنیم بسیار مهم است.

روش صحیح لوله کشی آب ساختمان

چند روش صحیح برای لوله کشی آب ساختمان

استفاده از پمپ و مخزن آب در پارکینگ و طبقات پایین ساختمان

استفاده از شیوه انشعابی و رایزری برای لوله کشی آب 

استفاده از روش کلکتوری لوله کشی آب ساختمان و داخل آپارتمان از روش های مختلف لوله کشی آب هستند.

این روشها میتوانند به صورت لوله کشی روکار و توکار آب سرد و گرم اجرا شوند. شروع کار لوله کشی آب سرد و گرم میتواند از کنتور آب , موتورخانه , پکیج یا آبگرمکن و پمپ و مخزن آب باشد.

انتخاب این روش ها بر اساس تشخیص مجری و انتخاب مالک یا مالکین انجام میشود. به طور کلی معمولا لوله کشی آب یک ساختمان بعد از کنتور آب شهری شروع میشود و بسته به مشترک بودن یا مجزا بودن کنتور و تجهیزات گرمایشی, شرایط و روش های لوله کشی ممکن است تفاوت هایی داشته باشند.

در ساختمان های دارای موتورخانه معمولا ساختمان دارای یک کنتور آب مشترک بوده که هزینه های قبض آب وتاسیسات موتورخانه بین همه واحدها به تناسب جعمیت و متراژ تقسیم میشود. این ساختمان ها در صورت افت فشار آب ساختمان بهتر است که یک مخزن و پمپ آب مشترک نصب کنند, تا هم از لحاظ قدرت و هم از نظر هزینه برای همگی به صرفه باشد.

در ساختمانهایی که کنتور آب مجزا دارند معمولا سیستم پکیج برای گرمایش استفاده میشود و درصورت کاهش فشار آب بایستی هر واحد برای خود یک پمپ مستقل نصب کند. البته برای نصب پمپ مشترک در صورت رضایت واحدها میتوانند تمهیداتی برای نصب یک پمپ مشترک انجام داد. نصب پمپ آب در روش صحیح لوله کشی آب بایستی به همراه منبع در طبقات پایین باشد و لوله کشی و نصب پمپ آب در پشت بام یک روش غیر استاندارد به حساب می آید.

محاسبات لوله کشی آب سرد  و گرم

در روش صحیح لوله کشی آب ساختمان بسته به نیاز و شرایط ساختمان فاکتورهای متعددی مورد بررسی قرار میگیرد. لوله کشی آب سرد و گرم میتواند به دو صورت روکار و توکار انجام شود. در ساختمان های نوساز لوله کشی بعد از سفت کاری انجام میشود. در ساختمان های مسکونی که به دلیل خرابی یا بازسازی ساختمان قصد اجرای لوله کشی مجدد دارید, بسته به وضعیت ساختمان و انتخاب کارفرما و تشخیص لوله کش,  لوله کشی میتواند به دو شکل لوله کشی روکار و توکار انجام شود. بعضا میتوان از این دو روش به صورت همزمان استفاده کرد.

در لوله کشی زیرکار بایستی مسیر عبور لوله کشی در صورت نیاز تخریب و کنده شده تا لوله کشی اجرا شده و سپس روی  آن با مصالح پوشانده شود, به همین خاطر با توجه به  هزینه های بنایی و ساختمانی , اجرای لوله کشی آب سرد و گرم توکار مخارج بیشتری دارد. از لحاظ اجرای خود لوله کشی آب گرم و سرد تفاوت هزینه چندانی بین کار عملیاتی لوله کشی آب سرد و گرم توکار و روکار وجود ندارد.

در ساختمان ها و آپارتمان هایی که در حال تاسیس یا نوسازی هستند, لوله کشی آب سرد و گرم بعد از عملیات سفت کاری و قبل از نازک کاری و کاشی کاری انجام میشود.

با توجه به شرایط و تجهیزات موجود در ساختمان روش ها و راه کاری مختلفی برای لوله کشی آب ساختمان توصیه میشود. اصولا 2 روش صحیح لوله کشی آب  انشعابی و کلکتوری برای آّبرسانی وجود دارد. محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان در این شیوه  تفاوتهایی با هم دارند. با توجه به نوع تجهیزات موجود در ساختمان های مختلفی یعتی سیستم موتورخانه , پمپ آب , مخزن آب , کنتور مشترک و مجزا شیوه های مختلفی در لوله کشی میتوان در  نظر گرفت.

سایز لوله کشی آب ساختمان

قطر لوله آب سرد و گرم با توجه به مسیر لوله کشی , تعداد انشعابات و شیرآلات, نقاط انشعاب گیی , اصلی یا فرعی بودن , میزان مصرف هر قسمت از آپارتمان و ساختمان برآورد خواهد شد. تعیین اندازه و محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان میتواند به صورت علمی یا نظری انجام شود. عموما در ایران در انواع لوله کشی,  شیرآلات مخلوط با انشعاب نمره 16 پنج لایه یا 20 تک لایه انجام میشود. لوله ای که به چند مصرف کننده یا شیر آبرسانی کند با یک سایز افزایش اجرا شده و لوله اصلی که به 5 تا 7 شیر آبرسانی میکند با سایز 25 پنج لایه یا 32 تک لایه و تعداد بیشتر شیرآلات با سایز بیشتر انجام میشود. لوله ورودی آبگرمکن معمولا اتصال 1/2 دارد اما بهتر است لوله کشی تا نقطه نصب با سایز 3/4 تک لایه یا 20 پنج لایه انجام شود. لوله ورودی پکیج هم بهتر است با سایز 32 پلاستیکی یا 25 پنج لایه انجام شود. لوله کشی پمپ آب و مخزن برای پمپ های مشترک حداقل سایز 1 اینچ و لوله کشی پمپ داخل آپارتمانی با سایز 25 انجام میشود. لوله کشی آب موتورخانه نیز با توجه به تعداد واحدها سایز 1 اینچ تا 2 اینچ است.

جنس لوله های آب

در حال حاضر برای بخش های داخلی اغلب از لوله های تک لایه و پنج لایه استفاده شده و در بخش رایزر یا لوله اصلی ساختمان نیز از همین متریال و در برخی از ساختمان های بزرگتر و بلند مرتبه از لوله های گالوانیزه استفاده میشود. برای کسب اطلاعات بیشتر به پایپ بازار نمایندگی سوپرپایپ تهران مراجعه کنید.

در روش صحیح لوله کشی آب از چه جنسی استفاده کنیم

تهیه جنس با توجه به بودجه مالک و شرایط ساختمان دارد. در برخی موارد استفاده از یک جنس اجبار است و عدم پیروی از انتخاب صحیح متریال لوله کشی ممکن است باعث خرابی سیستم لوله کشی آب ساختمان شود. معمولا در ساختمان های کوچک بزرگ در سایزهای تا 2 اینچ از لوله های تک لایه و پنج لایه استفاده میشود. کیفیت و قیمت لوله کشی پنج لایه نسبت به لوله های پلیمری پلاستیکی بیشتر است اما به دلیل اجرای آسان و قیمت مناسب لوله کشی با لوله سفید رایج تر است.

در ساختمان های بلند مرتبه که رایزر آبرسانی آنها بایستی سایز بالای 2 اینچ باشد بایستی از لوله کشی گالوانیزه استفاده کرد. لوله های گالوانیزه به خصوص در سایز بالا دبی بیشتری برای انتقال آب دارند و هرچند که در سایز پایین ترجیج بر استفاده از لوله کشی پلیمری تک و پنج لایه است. در این ساختمان ها رایزر یا لوله اصلی آب سرد و گرم  را گالوانیزه کار میکنند و لوله داخلی واحدها را پلاستیکی یا نیوپایپ اجرا میکنند.

انتخاب مسیر عبور لوله

انتخاب مسیر عبور لوله بایستی طوری انجام شود که کمترین اتصالات را در کوتاه ترین مسیر مدنظر داشته باشد. مسیر لوله کشی با توجه به روش لوله کشی داشته و در لوله کشی مدرن سعی میشود که کمترین اتصال و سه راهی استفاده شود. توصیه میشود که در کف سرویس بهداشتی نیز کمتر از لوله کشی آب استفاده کنیم.

تعمیرکار لوله کشی آب

برای تعمیر لوله کشی آب بایستی یک مجری متخصص این امر پیدا کنیم. حدس اینکه خرابی لوله کشی در کدام نقطه است با استفاده از تجربه و یا دستگاه تشخص ترکیدگی لوله انجام میشود. در صورت گستردگی خرابی لوله کشی در یک واحد بایستی از روش صحیح لوله کشی آب به صورت روکار و توکار استفاده نمود.

 


:: برچسب‌ها: سایز لوله کشی آب ساختمان , محاسبه لوله کشی آب گرم و سرد ساختمان ,